SKATs juridiske nyheder
Skattepligt af udgifter og personalegoder - Erhvervsmæssig virksomhed - Efterposteringer på mellemregningskonti - Deleleasing - Forkortet ligningsfrist 
26-11-2025

Sagerne angik, om skatteyderne var skattepligtige af en række transaktioner foretaget af et selskab.    

Retten fandt, at beviskravet var skærpet i den foreliggende situation på grund af det nære slægtskab mellem de personer, der traf beslutningerne om de foretagne transaktioner.     

Retten fandt efter en samlet vurdering, at skatteyderne ikke ved de afgivne forklaringer eller ved den øvrige bevisførelse havde godtgjort, at en række udgifter til blandt andet en rejse til Y1-Ø, billetudgifter, briller, medlemskaber, sundhedsydelser, vin m.v. vedrørte selskabets drift.      

For to af skatteyderne angik sagen, om de var omfattet af den forkortet ligningsfrist for personer med enkle økonomiske forhold eller om skatteyderne havde status som hovedaktionær. Retten fandt med henvisning til UfR 1998.1116 H, at aktier i et selskab, der går konkurs, først anses for afstået på tidspunktet for konkursboets afslutning. Skatteyderne havde derfor i indkomstårene 2015 og 2016 fortsat status som hovedaktionær og den ansættelsesfristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, var overholdt.    

For tre af skatteyderne angik sagen, om de var skattepligtig af efterposteringer på en mellemregningskonto med selskabet. Retten fandt, at skatteyderne ikke havde godtgjort, at de ikke i kraft af efterposteringerne på mellemregningskonti med selskabet opnåede et formuegode af pengeværdi.     

To af skatteyderne havde haft en deleleasingordning med selskabet. De fremlagte kørselsregnskaber havde enten for nogen kørebogsregisteringer ikke angivet noget om kørsels formål, mens andre kørebogsregistreringer kun angav meget kortfattede bemærkninger. Retten fandt, at de fremlagte kørselsregnskaber ikke opfyldte kravene til et kørselsregnskab ved erhvervsmæssig kørsel.    

Endelig angik sagen, om den ene af skatteydernes golfaktivitet udgjorde erhvervsmæssig virksomhed for selskabet. Retten fandt på baggrund af de foreliggende oplysninger om indtægter og udgifter ved golfaktiviteten, at denne ikke opfyldte rentabilitetskravet, idet aktiviteten ikke blev udøvet med udsigt til at opnå en rimelig fortjeneste, hvorfor golfaktiviteten ikke var af erhvervsmæssig karakter.    

Skatteministeriet havde taget bekræftende til genmæle over for én udgiftsafholdelse som følge af periodiseringsspørgsmål. Skatteministeriet blev derudover frifundet.

Ekstraordinær genoptagelse - særlige omstændigheder
26-11-2025

Sagen angik, hvorvidt betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, jf. stk. 2, var opfyldt.  

Retten fandt, at reaktionsfristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., løb fra det tidspunkt, hvor skatteyderen modtog Skattestyrelsens afgørelse om ændring af skatteyderens skattepligtige indkomst. Fristen var ikke overholdt, idet anmodningen om genoptagelse blev sendt to år efter modtagelsen af afgørelsen.   

Spørgsmålet var herefter, om der kunne dispenseres for reaktionsfristen. Retten fandt skatteyderens henvisning til sygdom, ulykker og dødsfald i familien uden betydning, idet begivenhederne lå forud for, hvornår reaktionsfristen begyndte at løbe. Det forhold, at skatteyderen havde henvist til travlhed i sin virksomhed, udgjorde ikke en særlig omstændighed, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt.  

Skatteministeriet blev derfor frifundet.

Kapitalejerlån - ligningslovens § 16 E - angivelse af B-indkomst
26-11-2025

En skatteyder skulle beskattes af hævninger på mellemregningskontoen mellem ham og sit selskab, da hævningerne måtte anses som lån efter ligningslovens § 16 E. Skatteyderen havde ikke godtgjort, at selskabets indberetninger af B-indkomst var udtryk for, at han allerede var blevet beskattet af hævningerne.

Straf - momssvig - kildeskattesvig - momshæleri - flere tiltalte - fiktive fakturaer - skattesvig - berigtigelse af anklageskrift - selvinkriminering
26-11-2025

Ved hovedforhandlingens begyndelse i byretten den 7. september 2021 rejste anklagemyndigheden tiltale i overensstemmelse med anklageskrift af 23. august 2021 og tilkendegivelse af 3. september 2021 mod T1, T2, T3, T4 og T5 for en række forhold og med flere subsidiære og alternative påstande i anklageskriftet. Under hovedforhandlingen foretog anklagemyndigheden flere berigtigelser, og den 16. marts 2022 indleverede anklagemyndigheden et anklageskrift med de samlede berigtigelser, som retten tillod således, at dette udgjorde den samlede tiltale. 

T1, der var indehaver af G1-virksomhed, var som forhold 1-3b tiltalt for skatte- moms- og kildeskattesvig af særlig grov karakter begået i 2016 og 2017, hvorved det offentlige blev unddraget i alt 2.923.196 kr. i skatter og afgifter. Alternativt til tiltalen i forhold 2, 3a og 3b var T1 som forhold 3c tiltalt for momssvig og medvirken til skatte- og kildeskattesvig af særlig grov karakter, subsidiært forsøg herpå, ved bl.a. at have udstedt fiktive fakturaer fra G1-virksomhed for et samlet beløb på 6.818.672 kr.   

T1 var desuden i forening med T2 som forhold 4-6 tiltalt for medvirken til skatte- moms- og kildeskattesvig af særlig grov karakter, til dels og subsidiært forsøg herpå, begået i perioden marts 2017 - 4. december 2017, ved forsætligt at have udstedt en række fiktive fakturaer med et samlet beløb på 12.809.478 kr. fra G1-virksomhed til G2-virksomhed, G3-virksomhed og G4-virksomhed, der var selskaber ejet af T4. Beløbene for de fiktive fakturaer blev indbetalt på T1´s virksomhed, G1-virksomhed´s, bankkonto, og i forlængelse heraf hævede eller overførte T1 og T2 beløbene til andre konti, hvorfra de hævede beløbene eller foranstaltede dem hævet, hvorefter de afleverede pengene til T4, og derved gjorde T1 og T2 det muligt og medvirkede til subsidiært forsøgte at medvirke til, at T4 afgav og forsøgte at afgive urigtige eller vildledende oplysninger til brug ved afgørelse af skatteansættelse eller skatteberegning, hvorved statskassen blev unddraget i alt 7.019.916 kr.  

T3 var som forhold 7-8 tiltalt for medvirken til skatte- og momssvig af særlig grov karakter til dels forsøg herpå, ved i perioden oktober 2016 - oktober 2017, at have udstedt en række fiktive fakturaer med et samlet beløb på. 1.411.365 kr. fra T3´s virksomhed, G5-virksomhed, og T3´s selskab G6-virksomhed til T1´s virksomhed G1-virksomhed, hvorved T3 gjorde det muligt for T1 ved anvendelse af de fiktive fakturaer, at foretage skatte- og momssvig, hvorved statskassen blev unddraget subsidiært forsøgt unddraget skatter med 926.000 kr. og unddraget skatter med 7.563.141 kr. Desuden var T3  subsidiært tiltalt for forsøg på hæleri af særlig grov beskaffenhed, nu hvidvask, ved at have stillet sit selskabs bankkonto til rådighed for T1 og T2, og i den forbindelse på selskabets konto at have modtaget 2.120.650 kr., der direkte eller indirekte var udbytte af strafbare lovovertrædelser, og som T1 og T2 ved brug af selskabets hævekort og NemID hævede i pengeautomater og overførte til andre bankkonti.   

T4 var som forhold 9-17c som eneaktionær og direktør i flere virksomheder og som reel leder af en virksomhed samt som direktør og medejer af flere virksomheder tiltalt for skatte- moms- og kildeskattesvig af særlig grov karakter, herunder for medvirken og forsøg, for et samlet beløb på 7.000.040 kr. begået i 2017 ved bl.a. anvendelse af en række fiktive fakturaer fra G1-virksomhed. Desuden var T4 alternativt til forhold 12a, 14a og 17a som forhold 12b, 12c, 14b, 14c, 17b og 17c tiltalt for momssvig og medvirken til skatte- og kildeskattesvig af særlig grov karakter subsidiært forsøg herpå samt for skattesvig af særlig grov karakter.  

T5 var som forhold 18-20a som daglig leder og fra den 22. november 2017 som direktør og medejer af en virksomhed tiltalt for skatte- moms- og kildeskattesvig af særlig grov karakter, hvorved det offentlige blev unddraget 1.661.364 kr. og forsøgt unddraget 123.422 kr. i moms begået i 2017. Desuden var T5 alternativt til forhold 19a som forhold 19b tiltalt for skattesvig, og som alternativ til forhold 20a og 21a som forhold 20b og 21b tiltalt for kildeskattesvig. 

T1 og T4  gjorde under sagen for byretten gældende, at det ville være i strid med forbuddet mod selvinkriminering, hvis de blev straffet for manglende eller forkert selvangivelse på et tidspunkt, der ligger efter datoen for sigtelsen af dem for momsunddragelser. Byretten fandt, at T1's og T4's pligt til indgivelse af korrekte selvangivelser senest den 30. juni 2018 bestod uanset de sigtelser, der var rejst imod dem den 4. december 2017, og at denne pligt til selvangivelse ikke var i strid med forbuddet mod selvinkriminering.  

Byretten fandt T1 skyldig i forhold 1, 2, 3a, 3b, 4, 5 og 6, og han blev idømt fængsel i 2 år og 6 måneder samt en tillægsbøde på 8.484.000 kr. med forvandlingsstraf af fængsel i 60 dage. Desuden blev han indtil videre frakendt retten til at udøve virksomhed med mandskabsudlejning og retten til at drive håndværksvirksomhed, samt retten til at deltage i ledelsen af en erhvervsvirksomhed uden at hæfte personligt og ubegrænset for virksomhedens forpligtelser. Konfiskationspåstand blev taget til følge. 

T2 fandtes skyldig i forhold 4, 5 og 6, og hun idømtes fængsel i 1 år og 6 måneder, hvoraf 1 år blev gjort betinget, samt en tillægsbøde på 5.561.000 kr. med forvandlingsstraf af fængsel i 60 dage. Desuden blev hun for en periode på 5 år fra endelig dom frakendt retten til at deltage i ledelsen af en erhvervsvirksomhed uden at hæfte personligt og ubegrænset for virksomhedens forpligtelser. Konfiskationspåstand blev taget til følge. 

T3 frifandtes, idet det ikke fandtes bevist, at hun vidste eller accepterede, at der fra virksomheden blev udstedt fiktive fakturaer. 

T4 frifandtes i forhold 12a og 14a. Han fandtes skyldig i forhold 9, 10, 12c, 3, 14c, 15, 17a og delvist skyldig i forhold 11, 12b, 14b, 16 og 18, og blev idømt fængsel i 2 år og 6 måneder samt en tillægsbøde på 6.254.000 kr. med forvandlingsstraf af fængsel i 60 dage. Desuden blev han for en periode på 5 år fra endelig dom frakendt retten til at deltage i ledelsen af en erhvervsvirksomhed uden at hæfte personligt og ubegrænset for virksomhedens forpligtelser. Konfiskationspåstand blev taget til følge. 

T5 fandtes delvist skyldig i forhold 18, 19a, 20a og 21a, og han idømtes fængsel i 9 måneder, heraf 6 mdr. betinget med vilkår om samfundstjeneste, samt en tillægsbøde på 1.706.000 kr., med forvandlingsstraf af fængsel i 60 dage. Desuden blev han for en periode på 3 år fra endelig dom frakendt retten til at deltage i ledelsen af en erhvervsvirksomhed uden at hæfte personligt og ubegrænset for virksomhedens forpligtelser. Konfiskationspåstand blev taget til følge. 

T4 og T5 blev in solidum dømt til at betale 804.133 kr. i erstatning til Skattestyrelsen. Desuden blev T4, T1 og T2 in solidum dømt til at betale 2.490.202 kr. i erstatning til Skattestyrelsen.  

T4 og T5 ankede dommen med påstand om frifindelse, subsidiært formildelse. Anklagemyndigheden påstod vedrørende flere forhold domfældelse i overensstemmelse med den i byretten rejste tiltale samt strafskærpelse. 

Landsretten tiltrådte, at pligten til at foretage selvangivelse ikke var i strid med forbuddet mod selvinkriminering og henviste til byrettens begrundelse. Landsretten fandt T4 skyldig i videre omfang end byretten, og vedrørende straffastsættelsen blev fængselsstraffen forhøjet til 2 år og 9 måneder og tillægsbøden forhøjet til 6.509.000 kr. med forvandlingsstraf af fængsel i 60 dage. Landsretten fandt også T5 skyldig i videre omfang end byretten, og forhøjede fængselsstraffen til 1 år, heraf 9 måneder betinget med vilkår om samfundstjeneste og tillægsbøden blev forhøjet til 1.723.000 kr. Desuden stadfæstede landsretten rettighedsfrakendelserne og konfiskationerne vedrørende begge tiltalte.  

Endvidere blev T4 og T5  in solidum dømt til at betale 1.661.364 kr. i erstatning til Skattestyrelsen. T4 blev desuden dømt til at betale 1.272.540 kr. i erstatning til Skattestyrelsen, og T4´s erstatningspligt til in solidum med T1, som ved byretten blev fastsat til 2.490.202 kr., blev stadfæstet. 

Aktieavance - andelsbolig - bevis for anskaffelses- og afståelsessum
26-11-2025

Sagen angik, om en skatteyder var skattepligtig af en avance ved afståelsen af en andel i en andelsboligforening, og hvor stor avancen i givet fald var.  

  

Landsretten lagde til grund, at skatteyderen kortvarigt havde ejet andelsbeviset, inden hun solgte det videre, og at det under disse omstændigheder påhvilede skatteyderen at godtgøre, at hun ikke var skattepligtig af gevinsten ved salget af andelsbeviset.  

  

Da dispositionerne omkring skatteyderens overtagelse og videresalg af andelsbeviset måtte betragtes som usædvanlige, og da skatteyderen var nærtstående med ejerkredsen bag selskabet, som hun købte andelsbeviset af, fandt landsretten, at beviskravet skærpedes, og at skatteyderen efter bevisførelsen ikke havde godtgjort, at hun ikke i skatteretlig forstand oppebar gevinsten.  

  

Landsretten fandt videre, at skatteyderen ikke havde tilvejebragt et grundlag for at tilsidesætte Landsskatterettens vurdering af, at skatteyderens anskaffelsessum var 0 kr., og at afståelsessummen kunne fastsættes på baggrund af en ikke underskreven overdragelsesaftale. Landsretten anså det således ikke som godtgjort, at der var aftalt eller betalt en anskaffelsessum. Det kunne ikke føre til en ændret vurdering, at det måtte have formodningen imod sig, at andelsbeviset blev overdraget vederlagsfrit til skatteyderen, da hun kun i begrænset omfang havde fremlagt dokumentation, der kunne belyse de nærmere omstændigheder ved overdragelsen af andelsbeviset til hende, og da den fremlagte dokumentation herom var indbyrdes modstridende.  

  

På denne baggrund - og da det skatteretligt måtte lægges til grund, at afståelsessummen havde passeret skatteyderens økonomi - fandt landsretten, at skatteyderen ikke havde godtgjort et grundlag for at tilsidesætte Landsskatterettens afgørelse.  

  

Byrettens dom (SKM2024.70.BR) blev herefter stadfæstet. 

Skattepligtig aktieombytning - beskatning som aktieavance - anskaffelsessum aktier ved tilbageflytning - afdrag på henstandssaldo
26-11-2025

Spørger påtænkte at overdrage alle sine kapitalandele i H1 i land X til et nystiftet dansk aktieselskab mod vederlæggelse med kapitalandele i det nystiftede aktieselskab, H2 A/S, samt et rentebærende gældsbrev. H2 A/S påtænktes således stiftet ved en skattepligtig aktieombytning, hvor transaktionen indebar, at spørger realiserede kapitalandelene i H1 i land X og erhvervede dels 100 procent af kapitalandelene i H2 A/S og dels et rentebærende gældsbrev.

I spørgsmål 1 ønskede spørger afklaret, om vederlæggelsen for spørgers realisation af kapitalandelene i H1 i land X skulle beskattes som aktieavance eller udbytte. 

Skatterådet fandt, at der ikke var hjemmel i lovgivning eller i praksis til at foretage en omkvalificering fra aktieavancebeskatning til udbyttebeskatning. Skatterådet bekræftede derfor, at spørgers overdragelse af alle sine kapitalandele i H1 i land X, til et nystiftet dansk aktieselskab mod vederlæggelse med kapitalandele i det nystiftede aktieselskab samt et rentebærende gældsbrev, skulle beskattes som aktieavance.

I spørgsmål 2 ønskede spørger afklaret, om den anskaffelsessum, der skulle lægges til grund for opgørelsen af den skattepligtige avance ved spørgers realisation af kapitalandelene i H1 i land X udgjorde handelsværdien pr. tilflytningsdagen, jf. aktieavancebeskatningslovens § 37, eller en reguleret handelsværdi, jf. aktieavancebeskatningslovens § 39 B.

Spørger havde ved fraflytningen i 20xx oprettet en beholdningsoversigt og anmodet om henstand med betaling af fraflytterskatten. Det var oplyst, at spørger var flyttet tilbage til Danmark, samt at spørger inden tilflytningen havde realiseret en aktieavance ved salg af aktier, der indgik i beholdningsoversigten, der indebar, at hele den resterende henstandssaldo var forfaldet til betaling inden tilflytningen.

Skatterådet bekræftede, at den aktieavance, som spørger skulle medtage på sit oplysningsskema i det indkomstår, hvor aktieombytningen blev gennemført, skulle opgøres som forskellen mellem handelsværdien af H1 i land X på tilflytningstidspunktet og handelsværdien af H1 i land X på vedtagelsesdagen, og at der ikke skulle ske nogen regulering af handelsværdien af aktierne, jf. aktieavancebeskatningslovens § 39 B, idet der ikke var en henstandssaldo på tilflytningstidspunktet.

Delvist afslag på anmodning om henstand efter skatteforvaltningslovens § 51
25-11-2025

Skattestyrelsen var berettiget til at delvist imødekomme skatteyderens anmodning om henstand med betaling af restskat og B-skat efter skatteforvaltningslovens § 51, idet Skattestyrelsens materielle afgørelse ikke indeholdt en opgørelse over en B-skat, da B-skatten var pålignet skatteyderens årsopgørelse som en del af forskudsskatten. Der forelå således ikke "en klage over opgørelse", hvorfor skatteyderen ikke opfyldte betingelsen for henstand efter skatteforvaltningslovens § 51, stk. 1, 1. pkt.

Ikke godkendt renteberegning i relation til anmodning om udbetaling af negativ pensionsafkastskat på institutniveau
25-11-2025

Sagen angik, om det var med rette, at Skattestyrelsen ved et pensionsselskabs anmodning af 15. juni 2018 om udbetaling af negativ PAL-skat, det vil sige skat af tab på investeringer, for 2012 ikke havde godkendt renteberegning for indkomstårene 2013 og 2014, jf. skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27, og for indkomståret 2017, jf. pensionsafkastlovens § 17. 

Hvad angik indkomstårene 2013 og 2014 anførte Landsskatteretten, at der skulle ske selvangivelse af saldoen for negativ PAL-skat ved indkomstårets udgang tillagt årligt beregnede renter. Landsskatteretten fandt, at pensionsafkastskat for de omhandlede indkomstår, herunder den løbende underskudssaldo, det vil sige opgørelsen af saldo for negativ PAL-skat medregnet forrentning, var omfattet af begrebet "ansættelse af indkomstskat" i skatteforvaltningsloven og dermed også af fristreglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Det betød, at anmodning om ordinær genoptagelse med henblik på ændring af saldoen for negativ PAL-skat som følge af manglende oplyste renter for indkomstårene 2013 og 2014 skulle have været indgivet senest henholdsvis den 1. maj 2017 og den 1. maj 2018. Da anmodningen om udbetaling af negativ PAL-skat først blev fremsat den 15. juni 2018, var fristen for ordinær genoptagelse af skatteansættelserne udløbet, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, og der var ikke særlige omstændigheder, hvorefter der kunne indrømmes ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27. 

Hvad angik indkomståret 2017, fandt Landsskatteretten med henvisning til lovgrundlaget og eksempler i forarbejderne, at der skete forrentning af den særlige konto for negativ skat for indkomståret 2012, hvori den negative skat var opstået, til udbetalingsåret, som var indkomståret 2017, idet indkomståret 2017 var det sidste af de førstkommende 5 indkomstår, jf. pensionsafkastlovens § 17, stk. 2. Det var i den forbindelse uden betydning, at den faktiske udbetaling først kunne ske senere. 

Landsskatteretten stadfæstede således i det hele Skattestyrelsens afgørelse.

Transfer pricing - Korrektion af købesum ved køb af varer fra koncernselskab - Filialer i udlandet - Territorialprincippet - Forhøjelse af dansk selskab - Armlængdeaflønning af filialerne
25-11-2025

Landsskatteretten fandt, at Skattestyrelsen (dengang SKAT) var berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse grundet mangelfuld transfer pricing dokumentation, jf. dagældende skattekontrollovs § 3 B, stk. 9, jf. § 5, stk. 3. Landsskatteretten fandt, at driftsresultatet for H1 skulle vurderes ud fra det opgjorte regnskabsmæssige resultat af dets indkomst alene, og ikke som ved Skattestyrelsens indkomstjustering, der var baseret på H1’s officielle årsregnskaber, som inkluderede omsætning og konsolideret driftsoverskud (EBIT) for de udenlandske filialer. For indkomståret 2010 nedsatte Landsskatteretten Skattestyrelsens forhøjelse, således at H1´s overskudsmargin svarede til medianen i det af H1´s udarbejdede interval for det pågældende indkomstår. Landsskatteretten nedsatte Skattestyrelsens forhøjelser til 0 kr. for indkomstårene 2011-2014 som følge af, at H1´s overskudsmargin lå indenfor armslængdeintervallet i de pågældende indkomstår.

Ændring af momstilsvar - ekstraordinær ansættelse - underleverandøraftale
25-11-2025

Sagen angik bl.a., om klageren havde oppebåret indkomst fra en hvervgiver som lønmodtager eller som led i selvstændig erhvervsvirksomhed. Hvis indkomsten var oppebåret som lønmodtager, angik sagen endvidere, om betalingen af den "salgsmoms", der fremgik af klagerens fakturaer til hvervgiveren, påhvilede klageren i henhold til den dagældende momslovs § 46, stk. 7 (nu stk. 6), hvorefter "Betaling af afgift påhviler enhver, der på en faktura anfører afgiftsbeløb eller anden afgivelse af, at fakturabeløbet indbefatter afgift".

Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter klageren havde oppebåret den omhandlede indkomst som lønmodtager.

Hvad angik spørgsmålet om hæftelse i henhold til den dagældende momslovs § 46, stk. 7 (nu stk. 6), fandt Landsskatteretten med henvisning til EU-domstolenes sager C-712/17 EN.SA. og C-442/22 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Lublinie, at klageren skulle indbetale den på fakturaerne anførte "salgsmoms", selvom indkomsten var oppebåret som lønmodtager. Herved henså Landsskatteretten til, at "momsen" var opkrævet, og at der ikke var sket berigtigelse i form af kreditnotaer i overensstemmelse med momslovens § 52 a, stk. 7, eller principperne heri. Skattestyrelsens henvisning til de forenede sager C-78/02 - C-80/02, Karageorgou m.fl. fra EU-domstolen kunne ikke føre til et andet resultat, idet Landsskatteretten ikke fandt grundlag for at fortolke dommen således, at en lønmodtager ikke var omfattet af udtrykket "enhver" i dagældende momslovs § 46, stk. 7 (nu stk. 6). Landsskatteretten fandt derimod, at en person, der påførte et beløb benævnt som moms på en faktura, var pligtig at indbetale denne "moms" til staten, uanset om personen var afgiftspligtig eller ej i momslovens forstand, medmindre fejlen berigtigedes over for aftageren af ydelsen. Da klageren ikke i overensstemmelse med momslovens § 57, stk. 4, havde angivet og indbetalt "salgsmomsen", hæftede klageren således herfor. Landsskatteretten ændrede Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt i overensstemmelse hermed.

Skattepligtig kompensation for tab af kvoteværdi i forbindelse med brexit
25-11-2025

Et selskab fik udbetalt en erstatning på godt 7,8 mio. kr. som kompensation for tab af fiskekvoter i forbindelse med brexit. Efter en samlet konkret vurdering fandt Landsskatteretten, at erstatningen var skattefri, jf. statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a, og ændrede derfor Skatterådets bindende svar. (Afgørelsen er indbragt for domstolene).

Maskeret udbytte - overførsler ikke udlignet i eksisterende tilgodehavender med det samme
24-11-2025

Skatteyderen havde fået overført i alt 923.000 kr. til sin private bankkonto fra et indirekte ejet datterselskab. Der var enighed om, at overførslerne ikke var modregnet i et tilgodehavende, som skatteyderen på overførselstidspunktet havde i datterselskabet. Overførslerne var i stedet udlignet over datterselskabets mellemregning med moderselskabet, hvori skatteyderen også havde et stort tilgodehavende. Skatteyderen oplyste, at det allerede på overførselstidspunktet var hensigten, at overførslerne skulle anvendes til at nedskrive dette tilgodehavende med moderselskabet. Der var enighed om, at overførslerne ikke var videreført til mellemregningen med moderselskabet med det samme, men først pr. ultimo indkomståret.  

  

Retten fandt, at skatteyderen på tidspunkterne for overførslerne fik midler fra selskaberne udbetalt, uden at det resulterede i en gæld til selskaberne eller regulering på hans personlige mellemregningskonti med selskaberne. Som følge heraf var der sket en endelig formueoverførsel fra selskaberne til skatteyderen, der udgjorde et skattepligtigt udbytte.   

  

Skatteministeriet blev derfor frifundet. 

Udbetaling som løn konverteret til forsikringspræmie til en gruppelivsforsikring eller som en pensionsordning omfattet af enten statsskattelovens bestemmelser eller pensionsbeskatningslovens kapitel 1 eller afsnit II A (§§ 53 A og 53 B)
24-11-2025

Sagen angik beskatning af udbetalinger fra klagerens opsparing i udlandet, herunder spørgsmålet om, hvorvidt udbetalingerne havde karakter af pensionsudbetaling, udbetaling eller tilbagekøb af livsforsikring eller udskudt lønudbetaling. Klageren, der var tidligere professionel sportsudøver, fik udbetalt det opsparede beløb som 35-årig.
Landsskatteretten fandt, at klagerens udenlandske opsparingsordning havde karakter af en pensionsordning. Landsskatteretten lagde vægt på, at klagerens tidligere arbejdsgiver udover klagerens løn havde foretaget løbende indbetalinger til en obligatorisk arbejdsgiveradministreret ordning i klagerens navn i perioden, hvor klageren var ansat, at indbetalingerne blev foretaget uden skattetræk på indbetalingstidspunktet, og at indbetaling til ordningen blev foretaget med henblik på, at der skulle ske udbetaling fra det 35. år, hvor karrieren som professionel sportsudøver forventedes at ophøre. Formålet med ordningen var således sammenfaldende med formålet med pensionsopsparing.
Landsskatteretten fandt endvidere, at pensionsordningen opfyldte kriterierne i pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, og § 53 B, stk. 2 og 3, hvorfor udbetalingerne fra pensionsordningen skulle medregnes ved opgørelsen af klagerens skattepligtige indkomst i medfør af pensionsbeskatningslovens § 53 B, stk. 6.
Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Økonomisk virksomhed med salg af "guld" til brug i computerspil - momstilsvar
24-11-2025

Sagen angik, om det var med rette, at Skattestyrelsen havde anset klageren for at have drevet økonomisk virksomhed med salg af virtuelt "guld" i computerspillet Runescape, jf. momslovens § 3, stk. 1, jf. momslovens § 4, stk. 1. Klageren havde i perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020 solgt virtuelt "guld" i Runescape for samlet 2.551.527 kr. fordelt på ca. 2.500 salgstransaktioner. Salget af "guld" var ikke pålagt moms. Efter en samlet konkret vurdering fandt et flertal i Landsskatteretten, at klagerens salg af virtuelt "guld" udgjorde økonomisk virksomhed i momslovens forstand.
Retten lagde vægt på antallet og hyppigheden af transaktionerne samt indtægternes størrelse, der var af et sådant omfang, at klageren ved sin spilaktivitet havde påbegyndt en momspligtig virksomhed med henblik på at opnå indtægter af en vis varig karakter, hvilket blev understøttet af, at klageren anvendte flere brugerprofiler med navne, der gav udtryk for, at han optjente "guld" med henblik på videresalg. Det var således med rette, at Skattestyrelsen havde anset klageren for at have drevet momspligtig selvstændig økonomisk virksomhed med salg af virtuelt "guld" i Runescape, jf. momslovens § 3, stk. 1, jf. momslovens § 4, stk. 1. Landsskatteretten traf afgørelse efter stemmeflertallet og ændrede Skattestyrelsens afgørelse delvist, idet momstilsvaret blev nedsat, henset til, at afgiftsgrundlaget ikke var korrekt opgjort. (Dissens).

Beskatning af pension - udbetalinger fra FNs Pensionsfond (The United Nations Joint Staff Pension Fund) - Valg af beskatning efter bestemmelserne i pensionsbeskatningslovens afsnit IIA
24-11-2025

Sagen angik beskatningen af udbetalinger til klageren fra FNs pensionsfond (The United Nations Joint Staff Pension Fund). Sagen angik nærmere, om klageren havde tilvalgt, at hendes pensionsordning skulle beskattes efter bestemmelserne i pensionsbeskatningslovens afsnit IIA, rettidigt. Landsskatteretten fandt, at klageren med indsendelsen af blanket 49.020 - Erklæring L havde truffet et valg med fristafbrydende virkning i relation til bestemmelsen i lov nr. 429 af 26. juni 1998, stk. 12. Landsskatteretten fandt endvidere, at klageren havde valgt, at pensionsordningen skulle være omfattet af pensionsbeskatningslovens §§ 53 A eller 53 B. Den omstændighed, at klageren havde foretaget afkrydsning i en forkert rubrik i blankettens afsnit 5, var uden betydning for valget. Herefter lagde Landsskatteretten ved sagens afgørelse til grund, at klageren ikke havde haft en fradrags- eller bortseelsesret ved indbetaling til pensionsordningen, hvorfor ingen dele af udbetalingerne fra klagerens pensionsordning kunne henføres under pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5, jf. Landsskatterettens afgørelse af 20. marts 2018, offentliggjort i SKM2018.363.LSR. Landsskatteretten fandt herefter, at der ikke skulle ske beskatning af udbetalingerne fra klagerens FN-pensionsordning. Landsskatteretten ændrede Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.

Forhøjelse af aktieindkomst som følge af selskabets udgifter til underleverandører, der anses for fiktive
24-11-2025

Sagen angik, om klagerens aktieindkomst skulle forhøjes efter ligningslovens § 16 A, stk. 1 og stk. 2, for indkomstårene 2019 og 2020 som følge af, at klagerens selskab havde afholdt udgifter til fiktive underleverandører. Skattestyrelsen havde skønnet, at 20 % af selskabets udgifter til fiktive underleverandører måtte anses for at have været afholdt i klagerens private interesse, og at der dermed var grundlag for at beskatte klageren af beløbet som maskeret udlodning, mens 80 % af udgifterne til fiktive underleverandører blev anset for at være anvendt til aflønning af uregistreret arbejdskraft i selskabet. Landsskatteretten fandt, at 100 % af selskabets udgifter til fiktive underleverandører måtte anses for at være anvendt til aflønning af uregistreret arbejdskraft, og at udgifterne dermed var afholdt som led i selskabets drift. Landsskatteretten fandt, at der ikke var konkrete holdepunkter i sagen, der støttede Skattestyrelsens skøn over fordelingen mellem yderligere lønninger og maskeret udbytte. Landsskatteretten ændrede derfor Skattestyrelsens afgørelse således, at klagerens aktieindkomst ikke blev forhøjet.

Køretøj anvendt til privat kørsel i strid med reglerne om afgiftsfritagelse for mandskabsvogne - registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9, jf. § 2, stk. 3
24-11-2025

Motorstyrelsen havde opkrævet 121.837 kr. i registreringsafgift med henvisning til, at et køretøj ikke opfyldte betingelserne i registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9, for fritagelse som mandskabsvogn. Landsskatteretten bemærkede, at medarbejderens kørsel mellem selskabets arbejdsplads og vedkommendes private bopæl var privat befordring, der ikke var foretaget i selskabets interesse. Selskabets adresse lå på vejen mellem den private bopæl og arbejdspladsen. Det kunne ikke føre til et andet resultat, at selskabet havde indlogeret medarbejderen i lokaler, selskabet lejede af tredjemand. Landsskatteretten stadfæstede Motorstyrelsens afgørelse.

Lønindeholdelse efter en konkret betalingsevnevurdering - forhøjede fradrag i forbindelse med erhvervet som dagplejer
24-11-2025

Til brug for beregning af lønindeholdelsesprocenten fremgik det af gældsinddrivelsesbekendtgørelsens § 19, stk. 4, nr. 3, at der ved opgørelsen af skyldnerens nettoindkomst skulle fradrages "Rimelige omkostninger ved erhvervelsen af indkomsten […]". Ved opgørelsen af en dagplejers nettoindkomst havde Gældsstyrelsen truffet afgørelse om ikke at godkende fradrag for sådanne omkostninger med henvisning til, at dagplejeren ikke havde fremlagt dokumentation for omkostninger. Dagplejeren klagede over denne afgørelse til Landsskatteretten.

Landsskatteretten henviste til forarbejderne til ligningslovens § 9 H om dagplejeres skattemæssige fradrag, hvorefter dagplejere havde udgifter, såsom udgifter til børnenes kost, sanitær service og slitage på dagplejernes hjem. Uanset at dagplejeren trods opfordring hertil, herunder under behandlingen af klagesagen, ikke var fremkommet med nærmere oplysninger om og dokumentation for omkostninger ved erhvervelsen af indkomsten som dagplejer, fandt Landsskatteretten det ubetænkeligt at lægge til grund, at dagplejeren havde udgifter til børnenes kost m.v. Landsskatteretten fandt endvidere, at sådanne udgifter udgjorde rimelige omkostninger ved erhvervelsen af en dagplejers indkomst, der skulle fradrages ved opgørelsen af nettoindkomsten, jf. inddrivelsesbekendtgørelsens § 19, stk. 4, nr. 3. Den omstændighed, at dagplejeren ikke var fremkommet med nærmere oplysninger om og dokumentation for de anførte omkostninger, kunne ikke føre til et andet resultat, idet omkostningerne i en sådan situation måtte fastsættes skønsmæssigt.

Landsskatteretten hjemviste derfor sagen til fornyet behandling ved Gældsstyrelsen med henblik på, at Gældsstyrelsen ved opgørelsen af nettoindkomsten i henhold til gældsinddrivelsesbekendtgørelsens § 19 skønsmæssigt fastsatte dagplejerens rimelige omkostninger ved erhvervelsen af indkomsten, jf. § 19, stk. 4, nr. 3, og på dette grundlag fastsatte lønindeholdelsesprocenten efter reglerne i bekendtgørelsens § 18.

Ekstraordinær ansættelse af momstilsvar - varslingsfrist
24-11-2025

Sagen vedrørte dels hvorvidt skattemyndighederne, som følge af mindst grov uagtsomhed fra sagsøgers side, havde adgang til at fastsætte de omhandlede forhøjelser ekstraordinært i medfør af skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3, og dels hvorvidt Skattemyndighederne i den forbindelse overholdt varslingsfristen på 6 måneder, der følger af skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2, 1. pkt.   

Der var i sagen enighed om, at de af Skattestyrelsen foretagne forhøjelser var materielt korrekte. Retten fandt i denne forbindelse, at sagsøger ved ikke at have indberettet i overensstemmelse med sine egne regnskaber havde handlet mindst groft uagtsomt, hvorfor betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, var til stede.   

Retten fandt endvidere, at Skattestyrelsen først kom til kundskab om de forhold, der begrundede en fravigelse af de ordinære ansættelsesfrister, da de modtog regnskabsoplysninger fra sagsøger, hvorved styrelsen på et kvalificeret grundlag kunne vurdere, om der var indberettet korrekt moms.

Værdiansættelse af forskellige skønsposter for selvstændigt erhvervsdrivende for indkomståret 2026
24-11-2025

Skattestyrelsen har fastsat vejledende mindstesatser for handlendes forbrug af egne varer, privat andel af elektricitet, vand og varme samt bilforhandleres private anvendelse af biler.